Det kan måske lyde lidt bombastisk og overambitiøst, at man skal have brug for en Adwords ekspert i et firma, men det er da heller ikke fordi, vi siger, at man behøver at have sådan en ansat, for mindre kan også gøre det.

Mens nogle virksomheder af gode grunde har SoMe-folk ansat nu om dage til løbende at tilpasse de sociale profiler til ens online markedsføring, så kan de Adwords-kampagner, man kører med, godt passe sig selv det meste af tiden.

Derfor har man ikke nødvendigvis brug for en person ansat til at tage sig af den slags, medmindre man virkelig har mange penge at jonglere med og løbende opretter og nedlægger mange af den slags annoncer, der så hele tiden skal monitoreres.

Nogle gange kan ens SoMe-person måske klare den slags, men i langt de fleste tilfælde vælger man at lade en anden person tage sig af den slags, men det kan så være en opgave, man udliciterer til et andet firma at klare for en.

De kan så løbende holde øje med, om de kampagner fungerer efter hensigten, for siden de fleste bliver lavet til den største søgemaskine i verden på nettet, Google, så skal de også hele tiden noteres, om de bliver klikket på og giver det forventede afkast, som man havde håbet på.

For Google står ikke stille. Deres krav, som man også kalder algoritmer i det daglige, ændrer sig ofte, og deres specifikationer til, hvad man kan vælge at bruge i den slags Adwords-kampagner ændrer sig også.

Dog ikke så hastigt at man, som nævnt, behøver have en person parat hele døgnet til holde øje med dette, men det er da bestemt en løsning. 

Det handler om at se indad i ens firmakonstruktion og se, hvor meget man vil ofre på dette område, og hvem man ser mest nyttig til at klare den opgave.