Det handler også lidt om, hvem man får firmagaver af

26 January 2021
Anders Lundtang Hansen

editorial

Der er god tradition for, at man giver firmagaver internt til medarbejderne, men man kan også give gaver til mellemlederen og måske en lille ting til chefen.

Ved højtider eller anledninger at fejre kan man også give firmagaver til ens samarbejdspartnere og gode kunder, hvor man måske giver noget, der repræsenterer firmaet.

Hos selve firmaet nøjes man måske med at skaffe gaver udefra, da det kan være svært at finde på hvert år, hvad man skal give af gode firmagaver, så man ikke gentager sig selv, eller man køber noget billigt – eller går med en lidt for let løsning.

Det kan godt give et forkert indtryk hos de ansatte, om man får noget, der er hentet på lageret, eller om man man får noget helt nyt.

Men det betyder også noget, hvem man får firmagaverne af.

Er det fra de nære eller langt væk?

Hvis man får en mere personlige firmagave fra nogle kollegaer, fordi man har udmærket sig, så sætter man måske ekstra meget pris på den, fordi man har gjort sig positivt bemærket, og man ved, at de andre har brugt tid og penge fra egen lomme til at give en den her gave.

Så er der jo højtiderne, hvor ens chef – via HR-lederen – giver medarbejderne de samme gaver, og så kan det virke som mere af tvang end glæde at give.

Man har måske en afdeling i firmaet, hvor man har en jargon og nogle traditioner, og her kan den nærmeste leder måske også bruge tid på at finde nogle gaver til dem, der er her.

Det vil føles som en lidt mere personlig gave, som man måske gemmer lidt mere på eller siger, hvordan og hvornår man brugte den.

Får man den samme firmagave som de andre, og man faktisk altid har givet udtryk for, at indholdet i den slags gaver kan man ikke lide, så virker det meget upersonligt.