Typer af fejl ved fejlsøgning af el-gulvvarmekabler

26 July 2020
Anders Lundtang Hansen

editorial

Når man starter med at udføre fejlsøgning af el-gulvvarmekabler, så er det ikke garanteret, at man fra start af ved, hvad der er for nogle fejl, man ender med at støde på, hvorfor man kan blive overrasket.

Andre gange har man sat systemet til at give en bestemt besked alt efter, hvad der er for nogle fejl, der ser ud til at være blevet fundet, og så må man håbe, at systemet har ret.

Det kan være nogle farvekoder eller lignende, man har opbygget systemet efter, så det giver tegn på den måde, når der melder sig en fejl.

Dette kan så være en indikator for, om det er noget elektronik, som der lige skal rettes til i en håndvending, om det er nogle koder, der skal ændres, eller man ligefrem er nødt til at rive hele eller dele af gulvet op for at ordne de kabler.

På den måde har man en indikation om, hvor omfangsrigt arbejdet ender med at lave, når man får udslag på nogle fejlmeddelelser, så man ved, om man muligvis selv kan ordne det fra kontrolrummet, om man skal sende en medarbejder ud på gulvet, eller om man skal tilkalde en tekniker, der skal se på det.

Dette har jo meget at sige angående, om man bare lige skal lave et mindre ophold i brugen af kablerne, eller man er nødt til at melde ud, at de kommer til at være lagt ned i et stykke tid, indtil en teknikker eller reparatør kan komme ud at se på dem.

Nogle af disse fejlmeddelelser kan også være nogle, der blot giver en indikation for, i hvilken boldgade fejlen kan ligge, hvorefter man derefter er nødt til selv at tjekke efter, hvad det egentlige problem reelt er, når man kommer ud at kigge på det.

Måske er fejlen netop så specifik, at der endnu ikke findes en farvekode for det.